آمار وگزارشی از وضعیت مسیحیان پیرو کلیسای ایرانیان
اسفند ماه 1390
قسمتی از مصاحبه هرانا با کوروش لاهوتی سخنگوی کلیسای ایران
خبرگزاری هرانا - همان طور که در خبرها به صورت گسترده ای شاهد بودیم، سال ۲۰۱۱ میلادی سال افزایش فشارها بر اقلیت مسیحیان در ایران بود. بطوری که حتی مرتضی تمدن، استاندار تهران در آغاز سال ۲۰۱۱ از برخورد شدید با پیروان مذاهب و اقلیت های دینی در ایران خبر داد و پس از آن، شاهد دستگیری تعداد زیادی از مسیحیان در داخل ایران به اتهامهایی واهی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دین مسیحیت بودیم. اکنون، در آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی گفتگویی انجام داده ایم با آقای کوروش لاهوتی، بعنوان سخنگوی رسمی "کلیسای ایران" تا با آخرین وضعیت پیروان این کلیسا در ایران بیشتر آشنا شویم. شایان ذکر است "کلیسای ایران" یکی از گروه های کنونی فعال مسیحیت در داخل کشور می باشند.
اسفند ماه 1390
قسمتی از مصاحبه هرانا با کوروش لاهوتی سخنگوی کلیسای ایران
خبرگزاری هرانا - همان طور که در خبرها به صورت گسترده ای شاهد بودیم، سال ۲۰۱۱ میلادی سال افزایش فشارها بر اقلیت مسیحیان در ایران بود. بطوری که حتی مرتضی تمدن، استاندار تهران در آغاز سال ۲۰۱۱ از برخورد شدید با پیروان مذاهب و اقلیت های دینی در ایران خبر داد و پس از آن، شاهد دستگیری تعداد زیادی از مسیحیان در داخل ایران به اتهامهایی واهی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دین مسیحیت بودیم. اکنون، در آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی گفتگویی انجام داده ایم با آقای کوروش لاهوتی، بعنوان سخنگوی رسمی "کلیسای ایران" تا با آخرین وضعیت پیروان این کلیسا در ایران بیشتر آشنا شویم. شایان ذکر است "کلیسای ایران" یکی از گروه های کنونی فعال مسیحیت در داخل کشور می باشند.
در ابتدا مختصری از آخرین وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بیان فرمایید.همان گونه که مطلع هستید نوکیشان مسیحی از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران به عناوین مختلف تحت آزار و اذیت و فشار قرار داشته اند. در این مدت اعضای “کلیسای ایران” بعلت پا فشاری خود در فعالیت های کلیسایی و تشکیل جلسات منظم، خصوصا پس از سال ۸۵ که اولین موج دستگیری ها ی اعضای این کلیسا از سوی مقامات امنیتی وقضایی نظام آغاز گردید، به صورت متناوب با انواع تهدید و فشار از سوی حکومت روبرو گردیدند. از آنجا که این کلیسا در مورد فعالیتهای خود هیچگونه سازشی بامسولان نظام نکرده، این امر باعث آن شد که فشار مضاعفی بر روی اعضای این کلیسا قراربگیرد. این آزارها و فشارها طی دو سال اخیر طیف بسیار گسترده تری داشته که حتی منجر به یورش ماموران امنیتی حکومت به جلسات پرستشی کلیسا و بازداشت تعدادی از اعضا آن گردید. این فشارها همچنان با شدت ادامه دارد.
آیا آماری از تعداد زندانیان و حکم های صادر شده علیه پیروان “کلیسای ایران” در دست دارید؟
باید خاطر نشان کنم احکام گوناگون و متفاوتی وجود دارد که در اینجا تنها به تعدادی از آنها به عنوان نمونه اشاره میکنم. از اعضای “کلیسای ایران” در حال حاضر کشیش یوسف ندرخانی، کشیش کلیسای رشت، به جرم ارتداد به اعدام محکوم شده است. ایشان بیش از دو سال است که در زندان لاکان رشت بسر می برد و وضعیت نامعلومی دارد. کشیش بهنام ایرانی از اعضای ارشد “کلیسای ایران” و کشیش کلیسای کرج که هم اکنون در زندان قزل حصار کرج زندانی می باشد. آقای مهدی (یطرس) فروتن که پس از ابلاغ حکم یک سال حبس از سوی دادگاه شیراز در زندان عادل آباد شیراز دوران محکومیت خود را طی میکند. از دیگر موارد می توان به آقای پرویز خلج از اعضای ارشد “کلیسای ایران” در رشت که محکوم به یک سال حبس می باشد و در انتظار اجرای حکم بسر می برد نیز اشاره کرد. ضمنا نامبرده از زمان دستگیری در سال ۸۵ هم یک پرونده در جریان دارد که هنوز منجر به صدور حکم برای ایشان نشده است وبا توجه به رویه ای که دستگاه قضایی ایران در پیش گرفته است، احتمال دارد که در صورت اجرای حکم زندان نامبرده برای این پرونده هم حکم سنگینی صادر شود. آقای محمد رضا (شاهین) تقی زاده نیز از اعضای ارشد “کلیسای ایران” در رشت هستند که محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی شده اند. آقای محمد (ویلیام) بلیاد از اعضای قدیمی کلیسای تهران که محکوم به یکسال زندان و ۵ سال حبس تعلیقی گردیده اند، که در صورت مراجعه به زندان حکم دوم نیز در مورد ایشان اجرا خواهد شد. خانم نازلی مکاریان از اعضای کلیسای تهران که به یک سال حبس محکوم شده اند. مورد دیگر آقای داود نجات ثابت از اعضای کلیسای رشت که محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی شده است. آقای امین پیشکار از اعضای کلیسای رشت که محکوم به دو سال حبس گردیده است و همچنین آقای حامد پیشکار از اعضای کلیسای رشت نیز که محکوم به یکسال حبس گردیده است. همچنین آقای علیرضا سیدیان، از دیگر اعضای “کلیسای ایران”، که به ۶ سال حبس محکوم شده است و در انتظار اجرای حکم می باشد. باید یادآور شوم اعضای دیگری از “کلیسای ایران” هم هستند که پرونده های در جریان دارند که بزودی احکام آنها صادر خواهد شد. از جمله آنها می توان از آقای امید کلیبر نژاد از تهران و خانم مریم ترک کجوری (همسر کشیش بهروز صادق خانجانی) و همچنین آقای افشین وفاداران و آقای مصطفی زنگویی بوشهری از یزد که ایشان در حال حاضر از تحصیل در دانشگاه نیز محروم شده است، نام برد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر